Česká republika
Home

Vysokozdvižné vozíky s pohonem na CNG

Co je CNG a jaké jsou jeho výhody při použití?
Jak se CNG vozidla tankují?
Porovnání nákladů na pohonné hmoty diesel - CNG pro vysokozdvižný vozík
Porovnání nákladů na pohonné hmoty diesel - CNG pro osobní referentský vůz
Jak nákladná a složitá je výstavba vlastní plnicí stanice?
Příklady referencí
Máte zájem o další informace?

Co je CNG a jaké jsou jeho výhody?

Moderní alternativní palivo, které ve srovnání s dieselovým pohonem umožňuje běžně uspořit okolo 50 % nákladů za pohonné hmoty. Palivo, které se jako jedno z mála alternativních prosadilo i v reálném provozu. Při nasazení CNG vysokozdvižných vozíků dochází k úspoře typicky více než 50 % nákladů na pohonné hmoty. Používá se také u osobních, užitkových vozidel, tak u prostředků městské dopravy. Zaručená kvalita plynu v celé ČR. Zásoby zemního plynu na více než 200 let. Celosvětově prověřené alternativní palivo, 17,73 mil vozidel ve světě. 6 342 vozidel v ČR. Ekologické palivo. Obsahuje 85 až 95 % metanu CH4 (L-gas, H-gas). Oktanové číslo 130. Uskladnění v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách, tlak 250 bar. Lehčí než vzduch, volně se rozptyluje, lze snadno odvětrat. Aktuálně nejbezpečnější pohonná hmota, třídy IV. nebezpečnosti.

Jak se CNG vozidla tankují?

Osobní nebo dodávková vozidla jsou tankována nejčastěji na veřejných plnicích stanicích CNG. Těch je nyní v ČR okolo 55 a jsou často součástí běžných čerpacích stanic. Kromě veřejných plnicích stanic jsou v ČR stovky vnitrofiremních plnicích stanic.
Vysokozdvižné vozíkyna CNG se tankují typicky přímo v areálech firem, kde jsou provozovány.
Tankování vozidla na CNG je velmi podobné tankování vozu běžnými palivy, i doba plnění okolo 3-4 minut je srovnatelná.

tankovani-cng-voziku

Porovnání nákladů na pohonné hmoty diesel - CNG pro vysokozdvižný vozík

Průměrná spotřeba motorové nafty u dieselového vysokozdvižného vozíku o nosnosti 3,5 tuny při standardním cyklu VDI se pohybuje okolo 3,1 l motorové nafty na hodinu provozu. Při třísměnném provozu (uvažovaný nájezd 21 mth denně) se jedná o 65,1 litru za den, 23 762 litru nafty za rok. Tomu odpovídají roční náklady 784 146 Kč (průměrná cena za litr motorové nafty 33 Kč).

Vysokozdvižný vozík o stejné nosnosti s pohonem CNG spotřebuje za stejných podmínek 3,7 metru krychlového zemního plynu, čemuž odpovídá 2,6 kg CNG. Tomu odpovídá denní spotřeba 54,6 kg CNG (21 mth). Za rok 19 929 kg. Při průměrné ceně 18 Kč za 1 kg CNG (při použití vlastní plnicí stanice) by se jednalo o náklady 358 722 Kč. Vysokozdvižné vozíky tankují typicky na vnitropodnikových plnicích stanicích, kde se obvykle pohybuje cena za kilogram stlačeného plynu v rozmezí cca 16 - 19 Kč.

Rozdíl v nákladech na provoz jednoho dieselového vysokozdvižného vozíku a vozíku na CNG ve třísměnném provozu při průměrném nájezdu 21 mth denně a při použití vlastní plnicí stanice je: 784 146 Kč - 358 722 Kč = 425 424 Kč.

Vzhledem k tomu, že investice do výstavby vlastní plnicí stanice se pohybuje v řádu stovek tisíc korun až cca 3 mil. Kč pro velké provozy, je zřejmé, že doba návratnosti vybudování vlastní plnicí stanice se pohybuje okolo 1-4 let, v závislosti na počtu provozovaných vysokozdvižných vozíků.

vysokozdvizny-vozik-cng-v-praxi

Porovnání nákladů na pohonné hmoty diesel - CNG pro osobní referentský vůz

Většina zákazníků, kteří si pořídí plnicí stanici na CNG pro vysokozdvižné vozíky, současně uvažuje i o přechodu na toto palivo u svých flotil osobních a dodávkových vozů. Osobní vůz střední třídy spotřebuje v průměru 5,5 litru motorové nafty na 100 km. Při aktuální ceně 36 Kč za 1 l se jedná o náklady 1,99 Kč na 1 km.

Srovnatelný vůz s pohonem na CNG spotřebuje okolo 5 kg CNG na 100 km, což při průměrné ceně 25,80 za 1 kg CNG odpovídá nákladům 1,29 Kč na 1 km.

Ve srovnání s dieselovým pohonem se jedná o úsporu 70 haléřů na každém kilometru. Při ročním nájezdu 40 tis. km se jedná o úsporu 28 tisíc Kč.

Pokud je vozidlo tankováno na vlastní plnicí stanici s nákladovou cenou okolo 19 Kč za 1 kg CNG, jedná se o úsporu nákladů při jinak srovnatelných podmínkách zhruba 42 tis. Kč ročně.

plneni-osobniho-vozu-CNG

Jak složitá a nákladná je výstavba vlastní plnicí stanice?

Na trhu v ČR působí řada dodavatelů plnicích stanic. Každý z dodavatelů má své osvědčené modulární řešení, které umožňuje postavit takovou plnicí stanici, aby vyhovovala počtu provozovaných vozidel. Plnicí stanice se stavějí tak, aby je bylo možno v případě nárůstu potřeb rozšířit. Povolovací proces s úřady není o nic složitější než výstavba kteréhokoliv investičního celku, kde se používá zemní plyn, např. ve výrobě. Potřebná povolení jsou známa dopředu a dobře popsána.

Náklady na vybudování plnicí stanice odpovídají počtu provozovaných vozidel a intenzitě jejich provoz. Pokud je zapotřebí plnit 1-2 vozidla, je možné uvažovat o tzv. pomalém plnění, kdy jsou vozidla přímo připojena ke kompresoru, který stlačuje zemní plyn z běžné rozvodné sítě na potřebný tlak okolo 220 barů. Doba plnění se pak pohybuje okolo 4-6 hodin v závislosti na velikosti nádrže a vozidla jsou tankována obvykle v noci. Výhodou tohoto řešení jsou velmi nízké náklady na realizaci - okolo 140 tis. Kč za technologii - kompresor.

Pokud je potřeba, aby vozidla byla plněna průběžně a rychle, je třeba vybudovat tzv. rychlou plnicí stanici. Tato stanice obsahuje obvykle několik kompresorů, které jsou doplněny tlakovými zásobníky. Kompresory pak průběžně doplňují tlakové zásobníky, z nichž jsou pak velmi rychle plněna přistavená vozidla. Typická doba plnění se v tomto případě pohybuje okolo 3-4 minut, jak již bylo uvedeno v tomto článku.

Uvedené srovnání doplníme konkrétním případem - pro provozovatele s pěti vysokozdvižnými vozíky ve dvousměnném provozu s ročním nájezdem do 7500 motohodin je obvyklé použití stanice se dvěma kompresory a tlakovými zásobníky o objemu 500 - 600 litrů. Náklady na pořízení takové stanice se pohybují od 730. tis. Kč do přibližně 850. tis. Kč (bez započtení stavebních úprav, plynové a elektrické přípojky).
Pro zákazníka s 10 vysokozdvižnými vozíky ve dvousměnném provozu s ročním nájezdem do 15 000 motohodin je obvyklé použití stanice se čtyřmi kompresory a tlakovými zásobníky o objemu 800 - 900 l. Náklady na pořízení takové stanice se pohybují od cca 1 100 000 Kč do přibližně 1 350 000 Kč (bez započtení stavebních úprav, plynové a elektrické přípojky).

Jak již bylo kalkulováno výše, úspory na jeden vozík v třísměnném provozu se pohybují okolo 500 tis. Kč za rok. Návratnost investice do plnicí stanice pak při výše uvedených cenách za výstavbu bývá pak typicky 1 - 4 roky, nejčastěji okolo dvou let.

plnici-stanice-cng

Reference: Kdo například využívá vysokozdvižné vozíky Linde na CNG?


Příklady dalších společnosti které již využívají moderní úsporné palivo CNG s vysokozdvižnými vozíky Linde na CNG: ESAB ROMOTOP VOPCZ TDSZAMPRA ZDBDRATOVNA VVMIPSO ISOVER GREINER

Máte zájem o další informace?

Kontaktujte nás prosím e-mailem na cng@linde-mh.cz nebo telefonicky na
271 078 214.

vystavba-cng-plnici-stanice-2

nahoru















PRONÁJEM VOZÍKŮ IHNED