Používáte starou verzi webového prohlížeče. Pro využití veškerých funkcí webu aktualizujte svůj prohlížeč nebo použijte jiný.

Nový vozík Linde E16 v praxi ve společnosti DB Schenker

Čilý ruch vyžaduje vysoký výkon
Tři manipulační vozíky Linde v provozu ve společnosti DB Schenker.

Ve společnosti DB Schenker v německém Schweinfurtu se každý den vykládá, překládá, nakládá... a pak se vše zase opakuje. Velké objemy přesunů v krátkých intervalech jsou v místním logistickém terminálu spíše pravidlem než výjimkou. Je to velmi náročný scénář pro používané vysokozdvižné vozíky, které musí přesvědčit maximálním výkonem, obratností a výdrží. Právě zde nový vozík Linde E16 prochází zkouškou ohněm.

Někde v jižním Německu si někdo přes internet objedná lehátko. Ale člověk toužící po odpočinku pravděpodobně netuší, že jinde v jižním Německu panuje kvůli tomuto lehátku (a tisícům dalších kusových zásilek) pravý opak klidu a pohody. „Pokud si chcete odpočinout, jste na špatném místě,“ vtipkuje Thomas Gundel během naší návštěvy překladiště společnosti DB Schenker ve Schweinfurtu. Na ploše zhruba 5 000 metrů čtverečních odbaví tento renomovaný poskytovatel logistických služeb denně obrovské množství zboží. „Během 24 hodin se tu nashromáždí 800 až 1000 tun zboží. Je tu opravdu všechno, co se vejde na paletu, od lehátek přes hračky až po hydranty,“ vysvětluje vedoucí terminálu. „Schweinfurt je – také díky své poloze – skutečným logistickým hotspotem!“

Čas na změnu

Pátek, 15:00: Nejpozději teď, v druhé horké fázi dne, je zřejmé, co Thomas Gundel myslí slovem „hotspot“. „První špička nastává během ranní směny, kdy se naše nákladní vozy vracejí ze 40 poboček a dodávají zboží pro danou oblast. Naši lidé pak pomocí vysokozdvižných vozíků vyloží přívěsy a výměnné nástavby a umístí zboží do dvou vykládacích zón,“ vysvětluje. Tam si je převezmou zaměstnanci s rychlými paletovými vozíky a přepraví zboží na příslušná místa. Zatímco u malé místní přepravy se o nakládku starají převážně řidiči, o nakládku u těžké místní přepravy se stará tým DB Schenker, a to opět pomocí vysokozdvižných vozíků. V současné době probíhá podobný proces. „Jen s tím rozdílem, že odpoledne se musíme víc otáčet,“ zdůrazňuje Thomas Gundel. A tam, kde je potřeba se hodně otáčet, musí samozřejmě použitá zařízení držet krok – jak z hlediska výkonu, tak z hlediska bezpečnosti.

Různé vozíky od společnosti Linde Material Handling přepravují zboží ve skladu společnosti DB Schenker.
Thomas Gundel, vedoucí terminálu, DB Schenker, Schweinfurt
Naše pracoviště jsou již mnoho let výhradní doménou značky Linde. Pro nakládku používáme jedenáct vysokozdvižných vozíků Linde E16. Byli jsme proto samozřejmě zvědaví na novou generaci našich osvědčených pomocníků.

Thomas Gundel, vedoucí terminálu, DB Schenker, Schweinfurt

Jak je vidět – teď je vidět líp

S vozíky od společnosti Linde Material Handling má DB Schenker v obou zmíněných oblastech vynikající zkušenosti. Od září 2024 jsme testovali nástupce zavedené řady 386. A už po prvních týdnech bylo jasné: Nový model má vše, co vysokozdvižný vozík potřebuje. Vedoucí směny Sarah Benz je nadšená především zlepšením výhledu, které je dáno zejména užším A-sloupkem a propojenými profily zvedacího sloupu: „Když mám lepší výhled na vidlice, je práce bezpečnější a méně stresující, zejména v noci nebo když je v provozu hodně lidí.“ Kromě toho se tříkolové vysokozdvižné vozíky díky otočné nápravě Linde vyznačují vysokou manévrovatelností a díky svým výkonným asynchronním motorům mají vynikající jízdní vlastnosti, což se navíc pozitivně odráží na jejich manipulačním výkonu.

Sarah Benz, vedoucí směny, DB Schenker, Schweinfurt
Vozík vám dává pocit, že každý pohyb volantem provádí přesně tak, jak chcete.

Sarah Benz, vedoucí směny, DB Schenker, Schweinfurt

Nepřetržitý výkon díky Li-ION

Všude tam, kde se mluví o manipulačním výkonu, není daleko k otázce správného energetického systému. Jak zdůrazňuje Thomas Gundel, ve Schweinfurtu v tomto ohledu drží jasnou linii. Od konce roku 2023 tento závod kompletně přechází z olověných akumulátorů na moderní, vysoce účinné Li-ION baterie. „To je pro nás nejvyšší meta. V dobách olověných akumulátorů jsme museli měnit baterie třikrát denně – to bylo příliš mnoho ztraceného času, nemluvě o náročné údržbě. Nyní s Li-ION bateriemi zvládneme bez problémů všechny tři směny, a to i při vysokém pracovním vytížení,“ uvádí Thomas Gundel.

Zaměstnanec společnosti DB Schenker couvá s elektrickým vysokozdvižným vozíkem Linde E16

Princip plug-and-play přináší flexibilitu

V hale bylo nainstalováno několik nabíječek Linde pro pravidelné průběžné dobíjení, které zaměstnancům umožňují dobíjet vozíky během pracovních přestávek. Roberto Truthän, který má u odpovědného síťového partnera Linde Material Handling, společnosti Ernst Müller Fördertechnik, manipulační terminál ve Schweinfurtu na starosti, zdůrazňuje další výhodu nového vozíku Linde E16 : „U vysokozdvižných vozíků lze bez jakýchkoli úprav snadno přecházet mezi Li-ION a olověnými bateriemi.“ To je pro společnost DB Schenker pádný argument. Thomas Gundel: „V závislosti na stavu zakázek musíme reagovat velmi rychle a pravidelně zapůjčujeme zařízení na druhé pracoviště v regionu, kde se stále ještě používají olověné akumulátory. Díky koncepci Linde lze baterii v novém vozíku Linde E16 pomocí technologie plug-and-play snadno vyměnit. Vyjmout Li-ION baterii, zasunout olověný akumulátor – a jedeme dál.“

Jízda jako na obláčku

Řidič vysokozdvižného vozíku právě najel se svým vozíkem Linde E16 na výměnnou nástavbou. Vedoucí terminálu Thomas Gundel k tomu říká: „Klín na nakládací plošině je vyrobený z oceli a je mírně zkosený. Když přes něj přejedete vysokou rychlostí, někdy to pořádně rachotí.“ O to překvapivější je, že vedoucí směny Johnnie Wilson se tímto otřesem vůbec nenechal vyvést z míry: „V novém vysokozdvižném vozíku se nárazy nedostanou až k sedadlu řidiče – opravdu skoro nic necítíte. Člověk je rád, že ho po šesti- nebo sedmihodinové směně nebolí záda.“

Hlavní zásluhu na tom má inteligentní koncepce tlumení nové generace vysokozdvižných vozíků Linde. Díky elastomerovým ložiskům jsou nyní zvedací sloup a hnací a řídicí náprava zcela odděleny od podvozku. Navíc lze modely (jako v případě společnosti DB Schenker) objednat se vzduchem odpruženým sedadlem řidiče, což dále zlepšuje ergonomii.

Vše v bezpečí!

Vraťme se zpět k „lehátku“ a tématu odpočinku. Hodiny ukazují 15:30 a v terminálu se pohybuje asi 15 osob. Thomas Gundel však vypadá uvolněně a ukazuje na malé zařízení na své výstražné vestě: „Od roku 2023 používáme také Linde Safety Guard . Tuto přenosnou jednotku dostává bez výjimky každý, včetně řidičů externích dopravních společností. Ve vozících jsou nainstalovány odpovídající jednotky Truck Unit.“ Pokud se vozíky nebo vozíky a osoby dostanou příliš blízko k sobě, systém Linde spustí obousměrné varování.

Navíc se při vjíždění do návěsů a výměnných nástaveb automaticky sníží maximální rychlost. V neposlední řadě se při průjezdu mezi oběma částmi haly spustí pevně namontovaný BlueSpot, pokud se blíží manipulační vozík.

Od té doby, co je zde v provozu systém Linde, jsme v hale neměli jedinou nehodu manipulačního vozíku.

Thomas Gundel, vedoucí terminálu, DB Schenker, Schweinfurt

Prostě se to hodí

Ve Schweinfurtu mezitím nastal večer. Hala se postupně vyprázdnila a připravuje se na další směnu. Také pracovní den Thomase Gundela se chýlí ke konci. Je čas na závěr: „Jak jste viděli, je to u nás už teď dost rušné. Je proto dobré vědět, že naše zařízení jsou spolehlivá a vše do sebe dokonale zapadá. Kvalita služeb odpovídá kvalitě zařízení a výkon zařízení odpovídá našim standardům. Nový model Linde E16 je toho dobrým příkladem.“

Zaměstnanec DB Schenker couvá s vozíkem Linde D12 HP SP z nakládací rampy

DB Schenker

Společnost DB Schenker s přibližně 71 100 zaměstnanci a přibližně 1 850 pobočkami po celém světě patří k předním mezinárodním poskytovatelům logistických služeb. Na logistickém terminálu ve Schweinfurtu pracuje ve třech směnách přibližně 35 zaměstnanců, kteří denně odbaví přibližně 800 tun zboží. Společnost přitom sází výhradně na manipulační vozíky Linde Material Handling. Na místě je v provozu mimo jiné jedenáct vozíků Linde E16 s Li-ION a jedenáct vysokorychlostních paletových vozíků typu Linde T20 nebo T20 SF a D12 HP SP. Hlavním prodejcem pro DB Schenker je již řadu let síťový partner Linde, společnost Ernst Müller Fördertechnik se sídlem v Norimberku. Tamní tým poskytuje společnosti DB Schenker komplexní podporu po celém Německu. Údržbu a servis v závodě ve Schweinfurtu zajišťuje místní společnost Suffel Fördertechnik GmbH & Co. KG.