Společnost Yanmar Compact Equipment Europe sází v oblasti logistických řešení na společnost Linde Material Handling.
Ušito na míru

Logistická flotila od společnosti Linde Material Handling ve společnosti Yanmar

Úkol: během několika měsíců přeměnit bývalou výrobní halu na vysoce výkonné logistické středisko. Řešení: komplexní přístup, intenzivní výměna informací – a správný projektový partner. Typický příklad: nová logistika náhradních dílů specialisty na stavební stroje Yanmar Compact Equipment Europe v závodě Rothenburg nad Tauberem.

Všude tam, kde jedná o vytěžení toho nejlepšího ze stávajících struktur, je poptávka po kreativních řešeních. To platí zejména v oblasti intralogistiky – protože ne všude je možné optimálně přizpůsobit potřebný prostor požadavkům logistiky například stavbou nové skladové haly. Přesně v této situaci se v roce 2018 nacházela i společnost Yanmar Compact Equipment Europe, dceřiná společnost japonského strojařského koncernu Yanmar. Závod, který v Evropě vyrábí mobilní, malá a střední rypadla či kolové nakladače, v minulých letech do značné míry reorganizoval své struktury. Ze závodu Rothenburg nad Tauberem se *výroba přesunula do nedalekého Crailsheimu; v Rothenburgu se naopak podařilo centralizovat kompletní logistiku náhradních dílů pro Evropu, Střední východ a části Afriky.

„Novostavba haly na tomto místě nepřipadala v úvahu,“ vzpomíná Markus Köhler, Director Aftermarket CE Europe ve společnosti Yanmar v Rothenburgu. „Namísto toho jsme chtěli pro své středisko náhradních dílů využívat již existující bývalou výrobní halu.“ Veskrze ambiciózní projekt, ve kterém se skrývaly hned dvě zásadní výzvy: za prvé – nové logistické středisko mělo zásobovat celý region EMEA osami, motory, otočnými věnci apod., tedy poskytovat co největší skladovou plochu; za druhé – stavební předpoklady budovy, která byla původně postavena ke zcela jiným účelům, nebyly právě optimální: „Hala má jen 6,50 metrů na výšku, je opatřena sedlovou střechou, svislými opěrnými pilíři a vodorovně vedenými příčnými výztuhami pod střechou,“ nastiňuje Markus Köhler náročnou výchozí situaci.

Do skladu zboží společnosti Yanmar Compact Equipment Europe přijíždí vozík pro úzké uličky od společnosti Linde Material Handling.

Že to nejde? Musí to jít…

… usoudili ve společnosti Yanmar a bez předpojatosti se vydali hledat řešení. A nakonec, jak už to tak ve vysoce organizované logistické praxi někdy bývá, došlo ke zvratu čirou náhodou. „Jelikož pro novou logistickou halu samozřejmě chceme i nové manipulační vozíky, obrátili jsme se na smluvního prodejce Linde, společnost Ernst Müller Fördertechnik, se kterou již mnoho let úspěšně spolupracujeme. Když se během rozhovoru ukázalo, že společnost Müller může dodat nejen zařízení, ale také regály a celou koncepci logistiky, příjemně nás to překvapilo, protože jsme, upřímně řečeno, na něco takového vůbec nepomysleli,“ popisuje Markus Köhler začátek rozsáhlé spolupráce.

„Pak už jsme v podstatě nemuseli dlouho přemýšlet. Princip ‚všechno z jedné ruky‘ je pro nás přirozeně mnohem efektivnější, než kdybychom u projektu takového rozsahu museli namáhavě koordinovat různá ‚ostrovní řešení‘: kdo postaví regály, kdo se postará o elektroinstalaci, kdo nainstaluje indukční smyčky pro vozíky pro úzké uličky a tak dále. Proto bylo optimální mít jen jednoho kontaktního partnera, který nejenže přinese potřebné zkušenosti, ale převezme i koordinaci na pozadí.“ V únoru 2019, jen několik týdnů po zadání zakázky krátce před Vánocemi 2018, začaly na místě montážní práce. „Konec konců čas je v našem odvětví přinejmenším stejně drahý jako místo,“ žertuje Markus Köhler.

Mnoho proměnných, jeden partner

Seznam úkolů pro projektový tým byl přitom velmi rozsáhlý: do haly o rozloze 4 000 metrů čtverečních se mělo vejít celkem 7 000 nových paletových míst; zároveň bylo třeba při plánování logistikybrát ohled na velkou rozmanitost dílů: „Nemáme zde jen paletové zboží, ale také velké, neskladné díly, například 2,40 m dlouhé nápravy vozíků, které určitě váží 1,2 tuny. Kromě toho prodejci, kteří u nás objednávají, neustále potřebují výrobky, jako jsou například filtry, zatímco mechanické díly, např. osy apod., jsou pochopitelně poptávány méně často,“ vypráví Dominik Haag, Parts Operations Manager v závodě společnosti Yanmar v Rothenburgu nad Tauberem. Vysoký počet proměnných zmíněných úvodem se tedy ještě rozrostl o různé stavební aspekty. „Situace společnosti Yanmar byla skutečně poměrně složitá,“ vzpomíná Jozo Dramac, který u smluvního prodejce Linde odpovídá za oblast intralogistiky. „V průběhu realizace projektu navíc vznikly nové okolnosti, na které jsme společně se zákazníkem museli pružně reagovat. V té době jsme byli v Rothenburgu takřka stálými hosty a strávili jsme spoustu času koordinací s tamním týmem.“


Problémy: vyřešeny. Očekávání: překonána.

Díky této intenzivní výměně informací mezi společností Yanmar a odborníky na intralogistiku smluvního prodejce Linde byla nalezena v pravém smyslu slova dokonalá řešení: logistici tedy například koncipovali police všech 25 regálů do čtyř různých výšek, aby dokázaly odpovídajícím způsobem pojmout rozmanité náhradní díly. Svislé opěrné pilíře v hale jsou díky inteligentní architektuře optimálně spojeny s uspořádáním regálů. „Regály jsme vystavěli takříkajíc kolem pilířů, aby se neztratila žádná skladová místa,“ upřesňuje Dominik Haag. Minimálně stejně náročnou výzvou z technického hlediska se ukázaly být příčné nosníky pod střechou, které pro procesy nakládky a vykládky v nejvyšších úrovních regálů ve výšce 6,20 m představují určité bezpečnostní riziko. „Když zaměstnanec s vozíkem pro úzké uličky pracuje v této výšce, musí být zajištěno, aby při jízdě nenarazil do žádného příčného nosníku,“ zdůrazňuje Dominik Haag. Zde odborníci ze společnosti Ernst Müller nasadili bezpečnostní asistenční systém do uliček, což je asistenční systém vozíku řady K společnosti Linde.

Prostřednictvím RFID štítků v podlaze dokáže tato technologie včas rozpoznat obrys příčné výztuhy, s níž hrozí kolize, a přiměřeně spustí sloup tak, aby vozík hranu výztuhy bez problémů podjel. Promyšlené a zároveň efektivní řešení, které oceňují i řidiči vysokozdvižných vozíků v závodě. „Plně se soustředíme na svou práci – a na to, co je nahoře, dává pozor systém,“ informuje Peter Dettke z úseku skladové logistiky. Oba pořízené vozíky řady K jsou navíc vybaveny speciálními výklopnými závorami: když se o ně obsluha opře, díly se vyklopí o deset centimetrů ven, takže pracovník na vychystávané zboží lépe dosáhne. „Na tom je dobře vidět, jaké výhody má pořízení celého balíčku od jednoho dodavatele,“ bilancuje Markus Köhler, Director Aftermarket CE Europe.

Když ten, kdo staví regál, rovnou dodá i zařízení, ví už předem, co přesně je třeba a kde – jako v případě stavební situace u nás – je se musí překonávat případné překážky.

Nakonec byl tento herkulovský projekt skutečně doveden do konce přesně za dva a půl měsíce. „Zčásti jsme již uskladňovali první zboží do některých z dvanácti regálových uliček, zatímco stavitelé regálů na jiném místě ještě pracovali,“ ohlíží se Markus Köhler spokojeně za průběhem projektu. A kromě toho byly požadavky společnosti Yanmar na kapacitu skladu náhradních dílů ve výsledku dokonce překročeny. Markus Köhler k tomu říká: „Ve specifikaci jsme uvedli 7 000 paletových míst a díky dobrému plánování jich máme dokonce 8 171. Tomu říkám ušito na míru!“

Pracovníci společnosti Yanmar Compact Equipment Europe procházejí nové logistické středisko projektované společností Linde Material Handling.

Yanmar Compact Equipment Europe

Yanmar Compact Equipment Europeje součástí strojařského koncernu Yanmar Co. Ltd se sídlem v japonské Ósace. Kromě výroby kompaktních stavebních strojů v bádensko-württemberském Crailsheimu a ve francouzském Saint-Dizier provozuje tento podnik v Rothenburgu nad Tauberem logistické středisko zajišťující prodej náhradních dílů po celém regionu EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika). Přibližně 100 pracovníků se tam stará o plynulé odesílání zhruba 40 000 různých dílů; ročně se odtud vydá na cestu více než 100 000 dodávek prodejcům Yanmar – převážně expresních zásilek. Logistická flotila sestávající převážně ze zařízení Linde zahrnuje dva vozíky pro úzké uličky řady K, jeden vozík Linde H25, několik elektrických vozíků s nosností 1,2 až 2,0 tuny a také jeden vysokozdvižný vozík retrak s výsuvným sloupem a jeden nízkozdvižný vozík T20 SP. Uskladňování a vyskladňování v logistické hale o rozloze 4 000 metrů čtverečních s dvanácti uličkami a 25 regály je řízeno systémem správy skladu; pracovníci vychystávají zboží podle objednávek resp. skladových míst ručně s pomocí vhodných zařízení.