Používáte starou verzi webového prohlížeče. Pro využití veškerých funkcí webu aktualizujte svůj prohlížeč nebo použijte jiný.

Automatizace Linde splňuje nejvyšší požadavky na flexibilitu

Tam kde je překážka, je i cesta
Vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC v provozu ve společnosti Franz Veit GmbH.

Víme, že nejzajímavější rovnice jsou ty s několika neznámými. Jedna právě taková se nacházela pod kapitolou „Automatizace“ ve specifikacích papírenské společnosti Franz Veit. Jak lze spolehlivě zvládnout přepravní úlohy ve výrobním a skladovacím prostředí, které neustále mění svou tvář?

Dnes v supermarketu, zítra na dětské narozeninové oslavě, pozítří v loterijním stánku a v sobotu na fotbalovém stadionu? Kdy vezmete výrobek od společnosti Franz Veit do ruky, to záleží samozřejmě na vás – ale jedno je jisté: S pokladními lístky, stvrzenkami na vratné obaly, papírovými konfetami, výherními lístky apod. od tohoto předního evropského výrobce přišel někdy do styku téměř každý. O to víc je překvapující, že se všechny (a přibližně 4000 dalších produktů!) vyrábí na jednom místě.

Enormní výkon – a logistika musí držet krok

Hirschaid u Bamberku: Od roku 2006 zde výrobní stroje pracují na tři směny prakticky nepřetržitě od pondělí do pátku. „Než jsme se přestěhovali na volné prostranství, měli jsme v centru města Hirschaid výrobní halu, která už začala praskat ve švech. A přestože jsme zde s plochou 36 000 metrů čtverečních neplýtvali, prakticky žádný kout nezůstal nevyužitý,“ popisuje výkonný ředitel Christoph Ettel (na snímku vpravo) při prohlídce halového komplexu. „Pokud nám něco chybí, pak je to prostor,“ doplňuje prokurista Daniel Werner (na snímku vlevo). „Vždyť zde každý den zpracujeme přibližně 200 tun surového papíru na nejrůznější výrobky, které pak co nejrychleji expedujeme.“ Mezi tím má Franz Veit chaoticky organizovanou intralogistiku, kterou firma chtěla optimalizovat nebo automatizovat dílčí kroky, zejména s ohledem na tvorbu hodnot.

Pokud jste zahnáni do kouta…

Role materiálu vyšší než člověk před výrobními stroji, zabalené palety a krabice, kam až oko dohlédne, mezi tím vším balicí roboty a výrobní zařízení … to není právě „vysněné prostředí“ pro automatizované přepravní procesy. „Ale přesně o to nám šlo,“ zdůrazňuje Daniel Werner – a konkrétně má na mysli cestu od odbavení výroby k zásobování natahovacího stroje v sousední části haly. „Naši lidé dříve vyzvedávali hotové zboží ze strojů na zpracování papíru, odváželi je vysokozdvižným vozíkem k natahovacímu stroji a tam čekali na foliování, než mohli pokračovat,“ vysvětluje pan Werner. Semioptimální proces, zejména pro ranní směnu, kdy bylo třeba odbavit až 150 palet z předchozích směn. „Jenom tím se zabývalo šest lidí asi dvě hodiny,“ informuje pan Werner.

… musíte začít myslet jinak

Situace: neuspokojivá. Řešení: náročné. Daniel Werner: „Máme sice stále se opakující přepravní procesy, ale také neustále se měnící výrobní a skladovací prostředí.“ To zase znamená, že každý automatizační koncept musí být schopen s touto vysokou mírou flexibility a „spořádaného chaosu“ udržet krok. Systémy AGV, které vyžadují zrcadla nebo vodicí lišty, byly proto od počátku vyloučené. „Jednali jsme s mnoha poskytovateli. Naše požadované řešení však mělo fungovat stejně jako robotické vysavače. Když zařízení umístíte do místnosti, samo se zorientuje a odvede svou práci – i když nějaký nábytek přemístíte,“ vysvětluje Daniel Werner. „S tím dokázal pomoci opravdu až síťový partner Linde MH Ernst Müller Fördertechnik .“

Automatizace v papírenském průmyslu
Automatizace, značka: nekomplikovaně

Myšlenka odborníků Linde na zavedení dvou autonomních vysokozdvižných vozíků Linde L-MATIC si okamžitě získala přízeň odpovědných pracovníků – zejména proto, že překážky, které se dříve zdály být nepřekonatelné, se rozplynuly jako pára: Díky obrysové navigaci (SLAM) se totiž vozíky samostatně orientují v prostoru. Potřebují k tomu jen několik referenčních bodů, které lze kdykoli snadno upravit v digitálním mapování. „Tohle bylo přesně to, co jsme hledali,“ vzpomíná Daniel Werner. Další výhodou bylo, že vozíky Linde L-MATIC mohou pracovat bez plošinového řešení a odebírat palety přímo z podlahy. Pádné argumenty, které přesvědčily odpovědné pracovníky společnosti Franz Veit, aby se společně s Ernstem Müllerem pustili do realizace.

Plynulost v praxi

Oba vozíky Linde L-MATIC zatím plní své úkoly v Hirschaidu, jako by tam odjakživa patřily. Jeden vozík je určený výhradně pro odbavení výrobních zařízení. Obsluha stroje umístí paletu s hotovým zbožím na předem definované místo vyzvednutí a stisknutím tlačítka „přivolá“ automatizovaný vozík Linde. Ten pojme palety o hmotnosti až 1 000 kg a bezpečně je přepraví přes všechny překážky do vedlejšího traktu haly na válečkový dopravník ovinovacího zařízení. Jakmile je zboží ovinuté fólií, převezme ho ve výstupním místě druhý Linde L-MATIC, který paletu odveze do překladiště vzdáleného jen několik metrů, odkud jeho lidští kolegové rychle přemístí zboží do kvadrantu určeného pro konkrétní zakázku.

Linde L-MATIC přepravuje náklad o hmotnosti až 1 000 kilogramů.
Linde L-MATIC samostatně pozná, která místa v překladišti jsou volná a odpovídajícím způsobem je zaplní.
L-MATIC od společnosti Linde si spolehlivě a bez problémů najde cestu i ve změněném výrobním a skladovém prostředí.
Linde L-MATIC přepravuje náklad o hmotnosti až 1 000 kilogramů.
Linde L-MATIC samostatně pozná, která místa v překladišti jsou volná a odpovídajícím způsobem je zaplní.
L-MATIC od společnosti Linde si spolehlivě a bez problémů najde cestu i ve změněném výrobním a skladovém prostředí.

Rozdělení práce zahrnuto

Souhra člověka se strojem funguje ve společnosti Franz Veit dokonale také proto, že technologie vozíku Linde L-MATIC samostatně rozpozná, která místa jsou v místě překládky aktuálně volná, a podle toho je zaplní. Zajímavý detail: Každý den o půlnoci si vozíky Linde L-MATIC vymění práci. Daniel Werner: „Vzhledem k tomu, že pracovní trasy obou vozíků jsou velmi rozdílné, zajišťujeme tím rovnoměrné vytížení.“ Stejně pohodlně funguje i nabíjení Li-ION akumulátorů: Pokud stav nabití klesne pod určitou prahovou hodnotu, Vysokozdvižný ručně vedený vozík automaticky zamíří k nabíjecí stanici.

Technologie Linde zvládne chaos

Když pozorujete neúnavně pracující duo L-MATIC v Hirschaidu, spontánně nabudete dojmu, že ti dva se nenechají jen tak snadno vyvést z míry. Prokurista Daniel Werner to může jen potvrdit: „Vozíky už jsou v provozu od listopadu 2021. Ideální by bylo mít časosběrnou kameru, abych vám mohl ukázat, jak často se naše výrobní a skladovací prostředí od začátku projektu měnilo. Co dnes stojí tady, zítra stojí tam – zařízení A se přesune na místo B … a tak dále. Na vozíky Linde L-MATIC to nikdy neudělalo velký dojem, zatím vždy našly cestu bez problémů.“

Výkon vozíků Linde předčil má očekávání ve všech ohledech.

Daniel Werner, prokurista ve společnosti Franz Veit

Rekordní úroveň odbavení výroby

Působivé jsou však výsledky projektu automatizace. V současné době je garantovaný výkon překročen téměř o 50 procent. „Dosavadní rekord je 298 palet, které vozíky odbaví od výrobní linky během 24 hodin,“ raduje se Daniel Werner. Není tedy divu, že papírenští odborníci již uvažují o rozšíření automatizace na další fáze procesu – například v tom smyslu, že by výrobní stroje mohly samostatně přivolat vozíky Linde L-MATIC. „Chceme zde dále konstruktivně přemýšlet; je to dáno také tím, že automatizace se těší velkému pochopení mezi zaměstnanci – protože jsme našim lidem od začátku ukázali, že jim zařízení nebude brát práci. Umožňují jim spíše soustředit se na jiné, důležitější činnosti,“ zdůrazňuje výkonný ředitel Christoph Ettel a dodává: „Řekl bych, že s tímto rozdělením rolí se dá velmi dobře žít.“

Prokurista Daniel Werner a výkonný ředitel Christoph Ettel ve společnosti Franz Veit

Společnost Franz Veit GmbH je předním evropským výrobcem pokladních lístků a účtenkových rolí, papírových stuh, konfet a dalších výrobků z papíru a fólie. Společnost, jejíž kořeny sahají až do roku 1906, dnes zaměstnává přibližně 190 lidí. Výrobní závod v Hirschaidu u Bamberku, postavený v roce 2006, je celosvětově nejmodernějším a se svými 36 000 metry čtverečními také největším závodem svého druhu. V intralogistice se tento specialista na papír dlouhodobě spoléhá na technologie a know-how společnosti Linde Material Handling. O servis a podporu se stará síťový partner Linde MH, společnost Ernst Müller Fördertechnik.