Používáte starou verzi webového prohlížeče. Pro využití veškerých funkcí webu aktualizujte svůj prohlížeč nebo použijte jiný.

Lithium-iontová technologie v dopravní společnosti Fritz

Mezi jednotlivými nakládkami: průběžné dobíjení
Elektrický vysokozdvižný vozík E16 od společnosti Linde Material Handling při použití ve společnosti Fritz GmbH & Co. KG

Flexibilnější, hospodárnější, robustnější: dopravní společnost změnila ve svém velmi vytíženém manipulačním skladu v Heilbronnu svůj vozový park manipulačních vozíků – olověné články nahradila moderní lithium-iontová technologie Linde.

Při pohledu z ptačí perspektivy připomíná dění v areálu společnosti Fritz GmbH & Co. KG včelí úl: každých pár minut vjede na dvůr nákladní vozidlo, zvedne se závora, otevřou se roletová vrata, proběhne vykládka a nakládka zboží, nákladní vozidlo odjede a hned přijíždí další. V každodenní špičce se zde v Heilbronnu, nedaleko dálniční křižovatky Weinsberg, kde se stýkají dálnice A6 a A81, odbaví přibližně 140 nákladních vozidel, což představuje přibližně 2 500 zásilek, které během 24 hodin vstoupí do velmi vytíženého logistického střediska a následně ho opustí. Přirovnání ke včelímu úlu je však výstižné i z dalšího důvodu, a to díky úrovni organizace: logistické procesy jsou v manipulačním skladu přizpůsobeny vysoké frekvenci a vzájemně synchronizovány. Mimořádnou výzvou je fakt, že nejsou k dispozici přesné časové údaje, kdy bude možné zboží dodat nebo vyzvednout.

To vyžaduje od našich zaměstnanců značnou míru flexibility. „Naše podnikání je zásadně ovlivněno velkými výkyvy,“ vysvětluje Christian Czemmel, vedoucí oddělení přepravy kusového zboží ve společnosti Fritz. K tomu se navíc přidává velká rozmanitost zboží, se kterým se manipuluje. „Zjednodušeně se dá říct, že do našeho skladu přichází a zase ho opouští vše, co je příliš velké pro poštu – od paletového zboží, jako jsou výrobky osobní péče, stavební materiály nebo nábytek, přes drátěné bedny s komponenty strojů až po role trávníku, který si koncový zákazník objednal v internetovém obchodě.“ To v konečném důsledku znamená, že se v závislosti na ročním období a hospodářské situaci mění množství a frekvence zboží, se kterým se zde manipuluje. Pro paletové vozíky s plošinou řidiče a elektrické vysokozdvižné vozíky s protizávažím používané na tomto pracovišti to v mnoha případech znamená provoz na vyžádání, a tím tedy nepřetržitou připravenost. Jde o logistický profil jako dělaný pro moderní řešení lithium-iontových baterií od společnosti Linde Material Handling.

Elektrický vysokozdvižný vozík E16 od společnosti Linde Material Handling nakládá zboží ve skupině Fritz v Heilbronnu
Dva nízkozdvižné paletové vozíky T20 SP s lithium-iontovými bateriemi od společnosti Linde Material Handling nakládají zboží.
Dva nízkozdvižné paletové vozíky T20 SP s lithium-iontovými bateriemi od společnosti Linde Material Handling pracují ve skladu skupiny Fritz.
Elektrický vysokozdvižný vozík E16 od společnosti Linde Material Handling nakládá zboží ve skupině Fritz v Heilbronnu
Dva nízkozdvižné paletové vozíky T20 SP s lithium-iontovými bateriemi od společnosti Linde Material Handling nakládají zboží.
Dva nízkozdvižné paletové vozíky T20 SP s lithium-iontovými bateriemi od společnosti Linde Material Handling pracují ve skladu skupiny Fritz.

Jak to udělat lépe?

„Ještě zhruba před rokem a půl byly naše manipulační vozíky vybaveny výhradně olověnými bateriemi. Pak přišel čas na pravidelnou výměnu 18 zařízení v chladicí hale. Sešli jsme se s prodejními poradci ze společnosti Hofmann Fördertechnik a hledali jsme společně možnosti optimalizace,“ vypráví Christian Czemmel. Heiko Weißert, který má firmu Fritz GmbH & Co. KG již téměř 20 let na starosti jako Key Account Manager u síťového partnera společnosti Linde, dodává: „Nízké teploty v nevytápěné hale znatelně zatěžovaly olověné baterie, zejména v zimě. V náročném třísměnném provozu to opakovaně vedlo k omezení výkonu baterií, takže vozíky musely jezdit do stanice pro výměnu baterií dříve než obvykle.“

Z tohoto důvodu se jako vhodná alternativa nabízely lithium-iontové baterie, které nejsou citlivé na teplotu. „Ve prospěch lithium-iontových baterií nakonec jasně hovořila i důkladná ekonomická analýza. Zároveň jsme věděli, jaká kombinace vozíku, baterie a nabíječky by se sem nejlépe hodila.“

Smysluplné využití drahocenného času

Jaká jsou však kritéria, která předurčují společnost Fritz k využití tohoto inovativního typu baterií? Tempo, jakým zaměstnanci pracují, do značné míry závisí na příjezdu a odjezdu nákladních vozidel. Po příjezdu nákladního vozidla k jedné ze 44 bran je prvním krokem vyložení nákladu na rampu a jeho přemístění do haly jedním z deseti plošinových vozíků. Jeden ze zaměstnanců zaznamená čárové kódy pomocí čtečky, která mu zobrazí odpovídající místa pro dočasné uložení. Po písemném označení převezmou zboží kolegové s vysokozdvižnými vozíky s protizávažím Linde E16 a přepraví náklad o hmotnosti až 1,6 tuny na určená místa v hale. Jakmile vjede do dvora nákladní vozidlo určené k rozvozu zboží, což se obvykle děje ještě ten samý den, znovu se při nakládání návěsů použijí vysokozdvižné vozíky E16. Během tohoto procesu vznikají vždy krátké intervaly, kdy manipulační vozíky stojí. K tomu je třeba připočítat i pravidelné přestávky. Tyto doby nečinnosti lze smysluplně využít pro krátké efektivní zastávky k dobití lithium-iontové baterie.

Dokonalá koordinace

Celkem 10 nabíječek je strategicky rozmístěno v přední části haly – na jedné straně jsou seřazeny nabíječky pro zařízení skladové techniky, na druhé straně pro vysokozdvižné vozíky. „Výzvu pro nás představoval výkon sítě, ale ve spolupráci s naším dodavatelem energií jsme vše vyřešili,“ říká Christian Czemmel. „Aby přechod na lithium-iontovou technologii fungoval bez problémů, bylo důležité získat přesné znalosti vnitropodnikových procesů, což umožnilo naplánovat potřebný výkon sítě a rozložení energetické poptávky během dne,“ doplňuje Heiko Weißert.

Úspěšné modely

Po více než 12 měsících zkušeností s vozovým parkem s lithium-iontovými bateriemi je bilance v manipulačním skladu společnosti Fritz velmi pozitivní. Zařízení pracují spolehlivě, mají dostatečný výkon a jsou také hospodárné. Zařízení s lithium-iontovými bateriemi totiž využívají energii přibližně o 30 procent efektivněji než olověné baterie a zároveň šetří cenné (personální) zdroje: „Na výměnu olověných baterií jsme vždy potřebovali dalšího pracovníka, a to nemluvíme o tom, že jsme museli mít neustále k dispozici plně nabité baterie a vlastní stanici pro výměnu. A protože nové baterie nejsou na rozdíl od svých olověných protějšků citlivé na teplotu a zároveň jsou zcela bezúdržbové, šetříme i v tomto bodě – dříve tomu bylo třeba každý den věnovat přibližně hodinu a půl z pracovní doby. To vše se sčítá!“ Není tedy divu, že odpovědní pracovníci z tohoto odborníka na logistiku zvažují přechod na lithium-iontovou technologii v celé společnosti. „Ať si někdo ještě říká, že my z malých a středních podniků nejsme otevřeni novým nápadům,“ směje se Christian Czemmel.

 Vysokozdvižný vozík E16 s lithium-iontovou baterií od společnosti Linde Material Handling ukládá zboží do skladu skupiny Fritz

Fritz GmbH & Co. KG

Společnost Fritz GmbH & Co. KG založená v roce 1938 se sídlem v Heilbronnu má dnes v čele třetí generaci vedení. Tento rodinný podnik zaměstnává celkem 672 lidí, z nichž 103 pracuje v manipulačním skladu v Heilbronnu, kde se používá 18 zařízení Linde s lithium-iontovými bateriemi: osm vysokozdvižných vozíků E16 s lithium-iontovou technologií a deset nízkozdvižných paletových vozíků T20 SP s lithium-iontovou technologií. Všechna zařízení mají k dispozici bezpečnostní systém Linde BlueSpot; kromě toho využívá společnost Fritz systém správy vozového parku Linde connect:, mimo jiné pro kontrolu přístupu. Všechna zařízení jsou provozována v rámci leasingové smlouvy s kompletním servisem ve spolupráci s partnerským prodejcem, společností Hofmann Fördertechnik . Práce probíhá ve vícesměnném provozu nepřetržitě od pondělí od 1:00 hodin ráno do soboty do 7:00 hodin ráno.